ازکی‌وام در رویداد «مسیر» از محصول جست‌وجوی کالای خود رونمایی کرد: امکان مقایسه هوشمند کالا و خدمات

در رویداد «مسیر» دوشنبه ۱۵ اسفندماه از محصول جدید ازکی‌وام، موتور جست‌وجوی کالا رونمایی شد. اولین سخنران این رویداد مهدی مومنی مدیرعامل ازکی‌وام بود که از مسیر طی شده در ازکی‌وام صحبت کرد. او با اشاره به اینکه  فعالیت در عرصه‌ مالی و اعتباری و فین‌تک سختی‌ها و دشواری‌های زیادی دارد و طراحی محصول در این حوزه کار آسانی نیست، توضیح داد: «ما در ازکی‌وام توانستیم برای اولین‌بار فرایند الکترونیکی ارائه‌ی وام را امکان‌پذیر کنیم و این کار بسیار بزرگی است. بنابراین یک شبکه‌ی بانکی و مالی ایجاد شد.»

به‌گفته او در حال حاضر، بیش از ۱۶۰ فروشگاه‌ در ازکی‌وام وجود دارند که به بیش از ۵۰۰ هزار کاربر ازکی‌وام کالا و خدمات ارائه می‌دهند. مدیرعامل ازکی‌وام درخصوص حجم اعتبار ارائه شده در ازکی‌وام گفت: «این حجم امسال ۱۶ برابر شده و در کنار آن بیش از یک میلیون دقیقه تماس پشتیبانی و مشاوره‌ای با کاربرها داشتیم. همچنین در سال جاری ۴۰۰ هزار درخواست اعتبار در ازکی‌وام انجام شد که نشان‌دهند‌ه‌ پتانسیل مجموعه‌های اعتباری است.»

مومنی اشاره کرد که از بین کاربرانی که اعتبار دریافت کرده‌اند، ۸۲.۷ درصد بسیار خوش حساب بودند. یعنی کاربر خرید کرده و قسط خود را در روز سررسید یا قبل از آن پرداخت کرده است. کاربرهای بدحسابمان بیشتر از بین کاربرهای بیمه بوده‌اند که آنها نیز با تعامل بیشتر در حال بازپرداخت اقساط هستند.»

 

توسعه مسیر مقایسه در صنایع دیگر

در ادامه حامد ولی‌پوری، مدیرعامل ازکی‌ با اشاره به امکان مقایسه ۶ هزار حالت مختلف برای مقایسه و انتخاب بیمه توضیح داد: «ما در صنعت بیمه توانستیم به این عدد برسیم و و تا به امروز ۵ میلیون کاربر فعال در ازکی داریم.»

ولی‌پوری مسیر ازکی در آینده را توضیح داد و در این باره گفت: «پایداری صنعت بیمه، لایه‌های آن و عواملی که در این صنعت تاثیرگذار هستند، به راحتی با تجارت دیجیتال تطبیق پیدا نمی‌کنند. ما برای پیشرفت ازکی و ازکی‌وام به شرکت‌های رقیب در جهان نگاه می‌کنیم و فعالیت‌های آن‌ها را زیر نظر داریم. وقتی داده‌های صنعت بیمه را نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که ۷۰ درصد از درآمدشان از صنعت بیمه می‌آید. مسیر ما در ازکی هم همین است.»

مدیرعامل ازکی از امکان مقایسه و خرید در ازکی و ازکی‌وام گفت و توضیح داد: «ما صنعت مقایسه را در ازکی‌وام هم اجرا کردیم. افراد در ازکی‌وام می‌توانند وام‌های مختلف را مقایسه و از اعتبارهای گوناگون استفاده کنند. به زودی، ازکی را در صنعت سرمایه‌گذاری هم فعال خواهیم کرد. بنابراین جایگاه برند ازکی فقط مقایسه‌ بیمه نیست. ما در ازکی به افراد می‌گوییم که قبل از خرید حتما مقایسه کنید تا با این کار خرید بهتری داشته باشند.»

 

مسیر تازه جست‌وجو و مقایسه در صنعت لندتک

محمود میرزایی، هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد محصول ازکی‌وام سخنران بعدی این رویداد بود که محصول جدید ازکی‌وام را معرفی کرد. به‌گفته او، در صنعت لندتک، کاربرها به فروشگاه مراجعه و در آن سبد خرید را پر می‌کنند. در ادامه به اندازه آن سبد خرید درخواست اعتبار می‌دادند. بعد از اینکه اعتباردهی تایید می‌شد، می‌توانستند محصولات منتخب را از فروشگاه‌ها خریداری کنند. یعنی محصولات و فروشگاه‌ها قبل از اعتباردهی مشخص بودند. ما قصد داشتیم که کاربرها محدود به این فرایند نشوند و بتوانند کالاها و فروشگاه‌های مختلف را مقایسه کنند.»

او توضیح داد: «دغدغه‌ جدید ما این بود که کاربر برای بهبود تجربه‌ خریدش از همه‌ فروشگاه‌ها بازدید نکند و به طور یکجا فاکتورها را مقایسه کند. بنابراین موتور جست‌و‌جوی کالا و خدمات را ارائه دادیم.»

میرزایی از تجربه‌ای که استفاده از این محصول برای کاربر رقم می‌خورد گفت و توضیح داد: «در این موتور جست‌وجو، کاربر وارد ازکی‌وام می‌شود و در نوار جست‌وجو محصول موردنظر را جست‌وجو می‌کند. مثلا گوشی موبایل جست‌وجو می‌کند و محصولات مختلف مربوط به گوشی همراه را می‌بیند. در اینجا فیلترهای مختلفی مانند دسته‌بندی‌ها، برند و مبلغ کالا وجود دارد که بر اساس آن می‌تواند محصول وردنظر خود را راحت‌تر انتخاب کند. بعد از اینکه کاربر به نتیجه‌ دلخواهش می‌رسد، تغییرات قیمتی کالا و لیست فروشگاه‌ها را مشاهده می‌کند. علاوه‌بر این میزان قسطی که قرار است پرداخت کند هم مشخص است. در مرحله‌ی بعد، کاربر وارد صفحه‌ی اصلی فروشگاه می‌شود و محصول موردنظرش را وارد سبد خرید می‌کند. در نهایت، هنگام پرداخت، می‌تواند اعتبار ازکی‌وام را انتخاب کند.»

هم‌بنیانگذار ازکی‌وام از جذابیتی که این مسیر برای کاربران و فروشگاه‌ها دارد گفت: «فروشگاه‌ها می‌توانند این امکان را برای کاربرهایشان فراهم کنند که با خرید اعتباری کالاها را بخرند. به‌علاوه، با این روش، مشتری‌های جدید را وارد فروشگاه می‌کند. کاربرها علاوه‌بر مقایسه کالاها می‌توانند فروشگاه‌ها را هم مقایسه کنند. در صفحه‌ فروشگاه، ارزش‌های پیشنهادی فروشگاه هم نمایش داده می‌شود. بنابراین کاربر می‌تواند بهترین فروشگاه را انتخاب کند. فروشگاه‌ها می‌توانند از بنر اختصاصی هم استفاده کنند و مشتری بیشتری جذب کنند. همچنین دسترس‌پذیری راحت‌تر، مقایسه کالاها و فروشگاه‌ها، فیلترهای مختلف، مقایسه طرح‌ها از ویژگی‌های محصول جدید است.»

 

مسیر بیم و امید صنعت فین‌تک در سال آینده

در پایان این رویداد پنلی با عنوان «مسیر تجارت الکترونیک و فناوری‌های مالی در سال ۱۴۰۲» با حضور امیرحسین داودیان، معاون مشتریان بانکداری شخصی بانک تجارت، مهدی فاطمیان، رئیس هیات مدیره انجمن فین‌تک، امید ترابی، مدیرعامل دیار دیجیتال، پشوتن پورپزشک، مدیرعامل پادرو و مریم فریدشاد بنیانگذار فیناپ و دبیر پنل برگزار شد.

فاطمیان در این پنل از ضعف لایه رگولاتوری در فضای فین‌تک گفت و توضیح داد: «این ضعف باعث شده که نتوانیم برخی خدمات را در حوزه پرداخت ارائه دهیم. رگولاتور نباید به عنوان متصدی و مجری وارد زمین بازی کسب‌وکارها شود. تهدیدهای کسب‌وکار ما هر روز بیشتر می‌شود. نداشتن رفتار درست از جانب رگولاتور و اینترنت طبقاتی نمونه‌ای از این تهدیدهاست.»

در ادامه داودیان نیز نیز به فاصله میان رفع درد و نیاز و خلق ارزش اشاره کرد و توضیح داد: «ما در زمینه اعتبارسنجی و بحث اعتباردهی ضعیف بوده‌ایم و باید بیشتر روی آن متمرکز باشیم.»

به‌گفته او برای سال آینده کسانی که در این صنعت فعال هستند بیشتر و دلسوزانه‌تر به زنجیره مالی فکر کنند؛ چراکه هر ‌قدر زنجیره مالی پویاتر  باشد و خلق ارزش کند، به تأمین مالی کمک می‌کند.

داودیان افزود که مهاجرت و فرار نیروی انسانی یکی از تهدیدهای مهم در تجارت الکترونیک است؛ زیرا، درآمدهای این صنعت به دلیل دارایی‌هایشان رشد می‌کند و هر چه نرخ برابری کاهش پیدا می‌کند، این فشار بیشتر می‌شود‌.

پورپزشک در این پنل به موضوع فرار مغزها در کشور اشاره کرد و از نظر او حسن اتفاقات اخیر این بود که دست از امیدهای واهی بکشیم و متوجه باشیم تنها خود اکوسیستم است که می‌تواند به خود کمک کند.

به‌گفته او در بازار ما خیلی نگاه به ساخت مشابه نمونه‌های موفق دنیا در ایران وجود دارد. در حوزه فین‌تک هم این مسئله وجود دارد؛ اما فکر می‌کنم توجه به نیاز کاربران جامعه بسیار مهم‌تر است که در حال حاضر شاهد آن نیستیم.»

ترابی نیز بزرگ‌ترین ترس در شرایط اقتصادی فعلی را موضوع بی‌ثباتی شرایط دانست و گفت: «بزرگ‌ترین ترس ما این شده که هیچ‌چیز قابل‌پیش‌بینی نیست. بزرگ‌ترین بیم، انزواست و انزوایی که هر روز بیشتر می‌شود. گرچه امیدواریم شرایط بهتر شود؛ اما واقعیت این است که شرایط به‌شدت سخت شده است و امیدواریم بتوانیم از لابه‌لای تهدیدها فرصت‌ها را دریابیم.»

به عقیده او هیچ نوآوری جدیدی در حوزه فین‌تک، پرداخت و بانکداری و در دنیای اقتصاد دیجیتال ایجاد نخواهد شد مگر اینکه ارتباطات بین‌المللی داشته باشیم. تنها راه به سمت جلو این گزینه است که امیدی به تحول از سمت صنعت پرداخت نمی‌بینیم اگر امیدی هم وجود دارد، از سمت کسب‌وکارهاست.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
link

مطالب مرتبط

اولویت در حکمرانی داده، ارایه خدمات مناسب‌تر مالی به کاربر است

مدیرعامل دیجی‌پی با بیان اینکه اولویت ما این است که خدمات مناسب‌تر مالی به افراد بیشتری ارائه دهیم، گفت: حکمرانی داده، بیشتر به این معنی است که عملیات دریافت، ارتباط…
خبرها

قائم‌مقام مدیرعامل بانی‌مد: فروشگاه‌های فیزیکی راهی برای اعتمادسازی ایرانیان برای خرید آنلاین

قائم مقام مدیرعامل بانی مد باور دارد که تبدیل کردن یک مشتری آفلاین به یک مشتری آنلاین دستاوردی است که می‌تواند در احداث فروشگاه‌های فیزیکی توسط فروشگاه‌های آنلاین به آن…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم