خداحافظی چیلیوری (استارتاپ۳۶۰)
موسس و مدیرعامل چیلیوری با انتشار نامهای در توییتر خود، خبر از توقف فعالیت چیلیوری میدهد و میگوید: سال ۹۸ پر چالشترین سال برای کسبوکارهای کوچک و بزرگ کشورمان بودهاست. شروع بحران کرونا باعث افت ۷۰درصدی میزان سفارش آنلاین غذا شدهاست و مجبور شدیم مذاکره برای جذب سرمایه جدید را به پایان این شرایط موکول کنیم.
آیا اخلاقی است که دوران کرونا در خانه بمانیم و مایحتاج خود را سفارش دهیم؟ (دیجیاتو)
مدیرروابط عمومی دیجیکالا میگوید: ” شغلهایی را که میشد دورکاری کردیم، آنهایی هم که نمیشد را گفتیم اجباری نیست سر کار آمدن، قدردان آنهایی هستیم که میآیند. این قدردانی را در عمل نشان میدهیم؛ مزایای بیشتر به کسانی که میآیند میدهیم، استانداردهای بهداشتی را به حداکثر رساندیم، و سفارشها را محدود کردیم.”
اسنپ، تپسی و کارپینو چقدر تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفتند؟ (راهپرداخت)
گسترش ویروس کرونا و لزوم کاهش تردد در سطح شهر، تاکسیهای اینترنتی را با چالش مواجه کردهاست. بر اساس آمار تعداد سفر-های شرکت تاکسی اینترنتی کارپینو ۲۵درصد کاهش داشتهاست و از سوی دیگر پرداخت آنلاین کرایه این تاکسیها با رشد ۳۵درصدی مواجه شدهاست. تعداد مسافران تپسی نیز کاهش یافته، اما موضوع قابل توجه عدم تغییر رفتار مردم در پرداخت آنلاین بوده است و مسافران بیشتر از روش پرداخت نقدی در پرداخت کرایه خود استفاده میکنند. اسنپ تاکنون آمار دقیقی از تغییر در میزان سفرهای خود ارائه نداده است اما طبق گزارشها سفرهای اسنپ نیز کاهش داشته است.
بانک مرکزی از مسیر رمز دوم پویا باز نخواهد گشت (ایبنا)
رییس اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی درباره درخواست بعضی کسبوکارها مبنی برلزوم لغو رمز دوم پویا برای مقابله با کرونا گفت: در شرایط فعلی اتخاذ هر سیاست جدید می تواند موجبات سردرگمی مشتریان و افزایش مراجعات حضوری را در پی داشته باشد، لذا بانک مرکزی در مسیر رمز دوم پویا باز نخواهد گشت.
شیوع کرونا آمازون را به دردسر انداخت؛ تأخیر در ارسال سفارشات و اتمام موجودی (دیجیاتو)
آمازون با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که افزایش شدید خریدهای اینترنتی در پی شیوع کرونا سبب تاخیر در ارسال سفارشات و اتمام برخی از کالاهای پرفروش مثل آب معدنی و دستمال توالت در آمازون شدهاست، این شرکت اضافه کرد که به شکل شبانه روزی در حال همکاری با فروشندگان است تا از موجود بودن تمامی کالاها اطمینان حاصل کرده و با افزایش نیروها، تمامی سفارشات را طبق زمانبندی به دست خریداران برساند.
تشکیل دبیرخانه بحران در سازمان نظام صنفی رایانهای برای پیگیری مشکلات کسبوکارها (پیوست)
در دو هفته اخیر در پی خسارتهای شیوع کرونا بر بسیاری از کسبوکارهای انلاین و شرکتهای استارتاپی از جمله تعدیل نیرو در علیبابا و اسنپ تریپ و توقف فعالیت چیلیوری، سازمان نظام صنفی رایانهای کشور تصمیم گرفته تا با تشکیل دبیرخانه باهدف گردآوری درخواستها و مطالبات اعضای سازمان و یاری گرفتن از تمام ظرفیتهای ممکن و با همکاری با سایر تشکلهای همکار، به مشکلات کسبوکارها در این زمان و پس از بحران رسیدگی کند.