شرکت دیجیکالا چند سالی است که مارکتپِلیس را به فروشگاه خود اضافه کرده است. اگر خاطرتان باشد در ابتدای آغاز کار دیجیکالا، تمامی کالاها از سوی خود این فروشگاه برای مشتریان ارسال میشد، اما در مارکتپلیس تولیدکنندگان و فروشندگان بسیاری در اقصی نقاط ایران میتوانند کالا و محصولاتشان را روی دیجیکالا برای فروش بگذارند. دیجیکالا در مهر ماه ۹۹ قابلیت جدید دیگری را نیز به مارکتپلیس با عنوان «شیپ بای سلر» به معنای “ارسال توسط فروشنده”، اضافه کرد که تامینکنندگان و فروشندگان شخص ثالث کالا روی این پلتفرم میتوانند کالای مشتری را بهطور مستقیم برای وی ارسال کنند.
نکته جالب در این است که بر اساس گزارش سالانه ۹۹ دیجیکالا، اکنون ۱۵۰ هزار کسبوکار کوچک و بزرگ، روستایی یا در شهرهای دورافتاده و محروم ایران و از نوع کارگاهی، مشاغل خانگی و هنرمندان با دیجیکالا همکاری میکنند و بهطور متوسط ماهانه ۵۱ میلیون تومان از طریق دیجیکالا درآمد دارند. حتی دیجیکالا در گزارش خود میگوید یکی از فروشندگان مارکتپلیس موفق شده تنها در مهرماه ۹۹ رقمی بالغ بر ۵۹ میلیارد تومان کالا بفروشد و رکورد فروش مارکتپلیس دیجیکالا را از آن خود کند. دیجیکالا در سال ۹۸ در حدود ۶۱ هزار فروشنده فعال در مارکتپلیس خود داشت، اما طی یک سال این رقم به ۱۵۰ هزار رسیده و تقریبا ۲.۵ برابر شده است؛ دهها هزار کسبوکاری که بدون وجود بستر فروش آنلاین دیجیکالا شاید اکنون تعطیل شده بودند.
این موارد به معنای فرصت برابر برای افراد و کسبوکارهای گوناگون در گوشه و کنار کشور برای دسترسی به یک بازار بزرگ و کسب سود چندبرابری با استفاده از ظرفیت فروش آنلاین است.
اما بزرگترین فروشگاه آنلاین ایران و خاورمیانه به همین نکات بسنده نکرده و قابلیتی را پیادهسازی کرده تا به ایجاد یک فضای رقابتی سالم بین فروشندگان کمک کند. دیجیکالا در گزارش خود میگوید ویژگی «جعبه خرید» آن که در صفحه هر محصول دیده میشود، لیستی از فروشندگان مختلف برای هر نوع کالا را در بر گرفته و بهترین قیمت و امتیاز خریداران را به کاربر پیشنهاد میدهد تا فروشندگان به قیمتگذاری عادلانه تشویق شوند. به گفته دیجیکالا در سال ۹۹ به طور متوسط روزانه ۱۷۵ هزار کاربر بهمنظور انتخاب آگاهانهتر به لیست سایر فروشندگان مختلف کالا رجوع کردهاند. این رقم به این معناست که کاربران به هنگام خرید همچون گشتوگذار در یک پاساژ، در جستجوی بهترین قیمت برای خرید خود هستند و این امکان را دیجیکالا در اختیارشان قرار داده است.
بر اساس آنچه در گزارش دیجیکالا مشاهده میشود، در حدود ۱۴ هزار فروشنده از امکان ارسال مستقیم استفاده میکنند (یعنی خودشان کالا را برای مشتری ارسال میکنند و به انبارهای دیجیکالا نمیسپارند) و این حرکت موجب صرفهجویی ۹۴ میلیارد ریالی در واحد عملیات دیجیکالا شده و سود بیشتر را برای فروشندگان مارکتپلیس رقم زده است.
دیجی کالا در سال ۹۹ به مشتریانی که تحت تاثیر خطای فروشندگان مارکتپِلیس، کالای غیراصل دریافت کردند و یا با عدم تامین کالا روبرو بودند، ۹۰ میلیارد ریال کد هدیه برای دلجویی تقدیم کرده است.