در دومین دوره اعطای جایزه ملی لجستیک و زنجیره تأمین، دیجیکالا موفق به کسب تقدیرنامه ۳ ستاره شد.
دومین دوره اعطای جایزه ملی لجستیک و زنجیره تأمین، چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ در دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با حضور جمعی از مدیران ارشد، اساتید و ارزیابان تعالی لجستیک و زنجیره تأمین با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی برگزار شد. تقدیرنامه ۳ ستاره از میان شرکتکنندگان به دیجیکالا اختصاص یافت و به این ترتیب، دیجیکالا برنده برتر لجستیک و زنجیره تأمین از میان سایر شرکتها شد.
از دلایل موفقیت دیجیکالا به کسب رتبه برتر در جایزه ملی لجستیک و زنجیره تأمین میتوان به نکات زیر اشاره کرد؛
- ارتباط و مشارکت: ارتباط سازنده و مشارکت بالای اعضای کلیدی زنجیره تأمین در شاخصهای برنامه ریزی، لجستیک، مدیریت محصول، مشارکت و منابع و زیرساختها و از طرف دیگر مشترکان، شرکا و مسؤولیتهای اجتماعی و محیط زیستی.
- ارزیابی و اصلاح: با شیوع ویروس کرونا و موج عظیم خرید اینترنتی در ایران، دیجیکالا توانست با افزایش تابآوری و گسترش مراکز زیرساختی و انبارها و توان پردازشی خود، به نیازهای کاربران در زمینه تأمین و لجستیک پاسخ دهد. این موفقیت نیازمند یک فرایند مستمر ارزیابی از وضعیت و اصلاح نقاط ضعف بوده است.
- نوآوری و هوشمندسازی: دیجیکالا بهعنوان یک برند smart همواره کوشیده است تا هم از نظر محصول و هم از نظر عملیاتی هم تراز با پلتفرمهای تجارت الکترونیک عمل کند و با استفاده از الگوریتمهای هوشمند در زمینه پردازش و لجستیک، نوآوریهای بزرگ و ارزشمندی با هدف بهبود تجربه خرید و فروش برای کاربران ایجاد کند.
جایزه ملی لجستیک و زنجیره تأمین چیست؟
تعریف جوایز ملی، یکی از راهکارهاییست که بسیاری از کشورها با هدف اشاعه موضوعی خاص و ایجاد آگاهی در مورد اهمیت آن اقدام به انجام آن میکنند. اکنون در ایران، از این دست جوایز در حوزههای مختلف تعریف شده است؛ برای مثال در جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی، جایزه ملی کیفیت و مانند آن جوایزی هستند که هر ساله شرکت های برتر در آن شناسایی و معرفی می شوند.
جایزه ملی لجستیک و زنجیره تأمین هم در سال های اخیر با توجه به اهمیت امور لجستیک و زنجیره تأمین در میان کسبوکارها که روز به روز به تعداد انواع اینترنتی آن هم افزوده میشود تعریف شده است. در فرایند تعریف این نوع جایزه، شرکتها، کسبوکارها و زنجیرههای تأمین با توجه به استانداردهای لجستیک و زنجیره تأمین و شاخص های مرتبط با آن ارزیابی میشوند تا نقطه عطفی برای رشد و محرک پیشرفت برای رقبا در این حوزه باشند.
دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با مشارکت و همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کار و رفاه اجتماعی، مراسم اعطای جایزه ملی لجستیک و زنجیره تأمین را به صورت سالانه برگزار میکند. دومین دوره این جایزه که قرار بود اسفند ۱۳۹۹ برگزار شود در نهایت در خرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار شد.
دیجیکالا هم بهعنوان یکی از اعضای بزرگ و مهم در طیف مخاطبان این جایزه در گروه عرضهکنندگان خدمات لجستیک و زنجیره تأمین در این رقابت شرکت داشت.
فرایند ارزیابی دیجیکالا بهعنوان برنده تقدیرنامه ۳ ستاره جایزه ملی لجستیک و زنجیره تأمین چگونه انجام شد؟
جایزه ملی لجستیک و زنجیره تأمین در دومین دوره خود در سطوح تقدیرنامه (۴ ستاره، ۳ ستاره، ۲ ستاره و ۱ ستاره) و گواهینامه (بر مبنای ۳ پروژه شاخص) برگزار شد و فرایند جایزه در هر کدام از این سطوح و در هرکدام از بخشهای این جایزه به تفکیک به اجرا گذاشته میشود و منتخبان هر کدام از سطوح در هر گروه، به طور جداگانه انتخاب و معرفی میشوند.
دیجیکالا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ اظهار نامه سازمان را به کمیته جایزه ملی لجستیک و زنجیره تأمین ارسال کرد و پس از طی شدن فرایند ارزیابی توسط ارزیابهای این جایزه و برگزاری ۲۶ جلسه ۴۵ دقیقهای، نتیجه نهایی در مراسم اعطای دومین دوره جایزه ملی لجستیک و زنجیره تأمین که در ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد به صورت رسمی اعلام شد. دیجیکالا برنده تقدیرنامه ۳ ستاره شد و شرکت کالابران انتخاب و شرکت فولاد غدیر به ترتیب برنده تقدیرنامههای ۲ و ۱ ستاره از این جایزه شدند.
لازم به ذکر است که دیجیکالا با کسب رده امتیازی ۳۵۰ تا ۳۹۹ موفق به دریافت تقدیرنامه ۳ ستاره و شرکت کننده برتر این جایزه تاکنون شده است.
دیجیکالا امیدوار است با تلاشها و فعالیتهایی که در زمینه ارتقا سطح خدمت رسانی به کاربران از نظر تأمین و لجستیک انجام میدهد در آینده موفق به کسب امتیازهای بالاتر شود. پیشنهاد میکنیم در این مطلب، با الگوریتم های هوشمند دیجیکالا در زمینه لجستیک و پردازش بیشتر آشنا شوید.