شیوع ویروس کرونا سبب شده مشتریان استارتاپهای آنلاین سفر (OTA) در حجم وسیعی به این آژانسها مراجعه کنند و استرداد وجه بلیت خریداری شده یا خدمات ویزای خود را از آنها طلب کنند.
اکنون این شرکتها با چالشی جدی مواجه شدهاند؛ چراکه بازگشت هزینه کنسلی بلیتها در اختیار آژانسها یا پلتفرمهای آنلاین مسافرتی نیست و آنها مبلغ بلیت را به شکل پیشپرداخت به شرکتهای هواپیمایی یا نمایندگان چارترکننده آنها میپردازند و در نتیجه مسئولیت برگرداندن هزینه کنسلی برعهده این ایرلاینها و مجموعههای چارترکننده وابسته است.
در نتیجه در گام اول باید منتظر بازپرداخت مبالغ بلیتها از ایرلاینها و چارترکنندگان به آژانسهای مسافرتی و در گام دوم از آژانسها به مسافرانی که بلیت خودشان را استرداد کردهاند باشیم. فرایند زمانبری که گام اول آن هنوز شروع نشده و معلوم نیست چقدر طول بکشد.
پیشتر محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی طی ابلاغیهای اعلام کرد که اگر مسافران از ترس ابتلا به ویروس کرونا، بلیت قطار یا هواپیما را لغو کنند، شرکتهای ریلی و هواپیمایی حق دریافت خسارت کنسلی ندارند. او گفته بود اگرچه مردم به راحتی میتوانند بلیتهای خریداری شده را بدون پرداخت هزینه، کنسل کنند، اما کسی نباید از این موضوع نگرانی داشته باشد؛ به این معنا که اگر مسافران نمیخواهند بلیت خود را کنسل کند، میتوانند آن را به بلیت اوپن تبدیل کرده و هر زمانی که بخواهند، با همان بلیت به سفر بروند.