روز گذشته افتتاحیه دومین رویداد «کژوال کمپ» بازار به صورت آنلاین برگزار شد.
رویداد کژوال کمپ برای دومین دوره با همکاری ۱۰ حامی صنعت بازی و با هدف ارتقا سطح بازیهای موبایل ایرانی برگزار میشود. در طول این رویداد ده هفتهای تیمهای شرکتکننده تلاش میکنند تا با کمک گرفتن از مربیان، محصولی را با هدف موفقیت تجاری در بازار داخل تولید کنند.
طی افتتاحیه این مراسم امین امیرشریفی، مدیرعامل کافهبازار به ارایه گزارشی از صنعت بازی در ایران و جهان پرداخت که بخشهایی از آن در ادامه آمده است.
بر اساس این ارایه بازیهای موبایل به سمتی پیش میرود که در آینده نزدیک نیمی از سهم کل بازیها در اختیار بازیهای موبایلی خواهد بود. به گفته مدیرعامل کافهبازار پتانسیل اندازه بازار بازیهای موبایلی در ایران در حدود ۱۰۰ میلیون دلار است، اما در حال حاضر این بازار در کشور کمتر از ۹ میلیون دلار تخمین زده میشود.
تا انتهای سال گذشته ۱۸ هزار بازی فعال در کافهبازار موجود بوده و ۶۹ میلیارد تومان درآمد خالص، نصیب بازیسازان شده است.
در ادامه این ارایه نکاتی در مورد جذابیت بازار بازیهای موبایلی برای کاربران آمده است؛ نکاتی همچون در دسترس بودن همیشگی موبایل و تبلتها برای مردم بهمنظور انجام بازی تا خرید درون بازی و اینکه مردم همیشه بازی میکنند!
بر اساس این اسلاید، همچون آمار جهانی در ایران نیز سهم بیشتر درآمد کسب شده از بازیها از خریدهای درون برنامهای (in-app purchases ) است.
یکی دیگر از نکات مهم ارایه مدیرعامل کافهبازار مربوط به این اسلاید بود که مدیر روابط عمومی این مجموعه نیز پیشتر در توییتر خبر داده بود. قرار است از نیمه دوم مهر ماه امسال پلتفرم اینسایت کافهبازار در دسترس کاربران قرار بگیرد. با استفاده از این سرویس توسعهدهندگان میتوانند در لحظه به اطلاعات و گزارشهای کافهبازار دسترسی داشته باشند. اتفاقی که پیش از این به کمک گزارشهای فصلی و سالانه کافهبازار محقق میشد، اما اکنون قرار است از طریق یک داشبورد در هر زمان در دسترس باشد. هنوز مشخص نیست دسترسی به این دادهها برای عموم کاربران و به رایگان خواهد بود یا نیاز به پرداخت حق اشتراک دارد.
فایل PDF ارایه و گزارش مربوط به بازیهای کافهبازار را از اینجا دانلود کنید.