بازار طبق رسم این شرکت گزارش سالانه خود را منتشر کرد که مربوط به دادههای این پلتفرم در سال ۱۳۹۹ است. بازار یکی از نخستین شرکتهایی در میان شرکتهای استارتاپی ایران است که گزارشهای مرتب فصلی و سالانه از دل کسبوکار خود به بهانههای مختلف منتشر میکند. انتشار گزارشهای این چنینی از سوی بازیگران بزرگ صنعت آیتی کشور به شفافیت و رشد این فضا کمک میکند.
در صفحات ابتدایی گزارش بازار خلاصهای از آنچه در یک دهه فعالیت این شرکت از سال ۸۹ تا ۹۹ رخ داده آمده است. بازار میگوید اکنون ۴۴ میلیون نصب فعال (کاربر) دارد و بیش از ۶۷ هزار توسعهدهنده با آن همکاری میکنند. در این یک دهه فعالیت بیش از ۷۵۶ میلیارد تومان درآمد نصیب توسعهدهندگان این پلتفرم شده است که ۲۸۰ میلیارد تومان از آن تنها در سال ۹۹ محقق شده است. این رقم نسبت به سال ۹۸ میزان ۴۸ درصد رشد داشته است که نشان از بزرگتر شدن فضای دیجیتال در دوران کرونا است. سهم عمده درآمد توسعهدهندگان از فروش در سال ۹۹، مربوط به برنامهها بوده و مقدار کمتری را بازیها به خود اختصاص دادهاند. بازار میگوید ۱۵.۷ میلیون خریدار برنامه و بازی در پلتفرم خود دارد.
گزارش بازار بیان میکند ۸۸ درصد از توزیع درآمد توسعهدهندگان مربوط به استان تهران و سپس ۵ درصد مربوط به استان خراسان رضوی است. جالب توجه است که با همین توالی نیمی از خریداران از ۳ استان تهران، خراسان رضوی و آذربایجان غربی هستند.
در سال گذشته ۱.۶۷ میلیارد بار نصب و بروزرسانی اپلیکیشن از طریق بازار انجام شده که ماه بهمن ۹۹ با رقم ۱۶۲ میلیون رکورددار است و بیشترین میزان دانلود را به خود اختصاص داده است.
«اینستاگرام» و «بازی» بیشترین عبارتهای مورد جستجوی کاربران در سال ۹۹ بوده است. در کنار اینستاگرام پیامرسان “واتس اپ” دیگر برند پرجستجو در بازار بوده است. این موضوع یکی از نکات قابل توجه گزارش بازار است که با توجه به اینکه نیمی از مردم ایران کاربر آن هستند، سلیقه جامعه را به تصویر میکشد. کماکان شبکههای اجتماعی خارجی مورد استقبال کاربران ایرانی است. موضوعی که مشخص نیست سرنوشت آن پس از تصویب طرح صیانت به کجا ختم شود. از سویی جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران نشان میدهد با وجود فیلتر بودن تلگرام در حدود نیمی از جمعیت کشور در این پیامرسان کماکان عضو هستند و محبوب است.
نقشه زیر رقابت دستههای مختلف برنامهها در بازار را نشان میدهد.
همانطور که در پیشتر عنوان شد، در سال ۹۹ بیش از یک میلیارد بار نصب و بروزرسانی برنامه در بازار صورت گرفته است. نقشه زیر نصب و بروزرسانی برنامهها براساس دستههای آنها را نشان میدهد.
بازار در قسمت دیگری از گزارش خود همانگونه که در تصویر زیر مشاهده میکنید سهم بازیهای پولی در هر دسته را به تفکیک مشخص کرده است.
در تصویر زیر نقشه رقابت دستهبندیهای مختلف بازیها به نمایش درآمده است. دسته بازیهای “کلمات و دانستنیها” یکی از محبوبترین ژانر بازیهای بوده است.
در سال ۹۹ از ۱۰ دسته ی بازی، ۸ دسته در تعداد نصب فعال رشد داشته اند. بیشترین رشد تعداد نصب فعال در مقایسه با سال ۹۸ مربوط به دسته های کودک، شبیه سازی و اکشن است. دستههای تفننی، اکشن و امتیازی به ترتیب بیشترین تعداد نصب فعال را داشتهاند. در سال ۹۹ دسته کلمات و دانستنی ها بیشترین کاهش رشد در تعداد نصب فعال را داشتهاند.
بازار در گزارش خود به پلتفرم «بینش بازار» نیز اشاره کرده است. بینش یکی از بخشهای سایت بازار است که بخش عمدهای از اطلاعات منتشر شده در این گزارش را به صورت آنلاین در دسترس عموم قرار داده و از اینجا قابل دسترس است.
گزارش سال ۱۳۹۹ بازار را میتوانید از اینجا دانلود کنید.